Dacă ați deschis astăzi laptopul, smartphone-ul sau alt device conectat la internet (și mă gândesc că de vreme ce vă aflați aici, ați făcut-o deja), ați aflat cu siguranță că, printre altele, astăzi, pe 9 mai, este Ziua Europei, în cazul în care nu știați. Pentru unii (printre care mă număr), a fost suficientă aventurarea în trafic pentru împrospătarea memoriei… căci noi, românii, stăm tare bine la capitolul ”defilări”, când vine vorba de tot felul de date istorice.
9 mai are, desigur, mai multe conotații istorice, pe care nu cred că este cazul să le dezvolt aici. Din perspectiva Uniunii Europene, azi sărbătorim, printre altele, și unitatea în diversitate și îmi place să cred că nu o facem doar de dragul unui slogan devenit clișeu, ci pentru că aderăm spiritual la valorile europene, chiar dacă în ultima vreme ideea însăși de Uniune Europeană a adus în prim plan tot soiul de controverse.
Nu mi-am propus să fac politică, nici să scriu rânduri îmbâcsite și elogioase despre ce înseamnă UE și cât de minunat este că suntem europeni, cu atât mai mult cu cât ora petrecută dimineață în aglomerația din traficul ieșean prost deviat și dirijat din cauza manifestărilor prilejuite de această zi mi-a tocat bine niște neuroni nevinovați, însă mi-am amintit cu nostalgie de două dintre proiectele dragi pe care le-am organizat împreună cu Dana în anii trecuți și care au legătură direct cu Europa, EUROLIIS și JURNALIIS. Odată cu nostalgia clipelor frumoase la care ești inevitabil părtaș din momentul în care alegi să te implici în astfel de proiecte, mi-au revenit însă în minte și dificultățile pe care le-am întâmpinat atunci când a trebuit să îi ajutăm pe elevi să se familiarizeze cu diverse noțiuni legate de UE, căci am constatat cu oarecare dezamăgire, că informațiile pe care tinerii le procesează în legătură cu acest subiect sunt minime și adesea eronate. Nu știu a cui este vina și nici nu cred că mă interesează foarte mult acest aspect. Ceea ce mă interesează însă este faptul că există atât de multe resurse care îi pot ajuta pe profesori să umple golurile acestea sub o formă sau alta. Iar una dintre cele mai la îndemână mi se pare a fi chiar cea oferită de site-ul oficial UE.
Teacher’s Corner sau Spațiul Profesorului este un spațiu virtual gândit pentru a fi util profesorilor și educatorilor care vor să aibă cu elevii lor discuții despre ceea ce înseamnă UE, de la noțiuni de geografie, până la informații despre drepturile consumatorului, despre politicile de mediu ori despre drepturile omului. Indiferent care este vârsta copiilor cu care lucrezi, aici găsești materiale adaptate pentru diverse categorii de vârstă, gândite special pentru a fi utilizate în diverse activități didactice sau nonformale. Informațiile sunt structurate pe categorii ce trimit la diferite domenii și împărțite, după cum spuneam, pe grupe de vârstă, de la grădiniță până la clasele de liceu. De asemenea, spațiul oferă informații despre diverse alte surse de documentare sau oportunități pentru copii și adolescenți, cu linkuri directe către proiecte, materiale informative, forumuri și alte resurse interactive. Materialele din Spațiul Profesorului sunt completate cu succes de cele din zona Kid’s Corner (Colțul copiilor), unde educatorii, dar și părinții pot găsi jocuri educative, cu tematică europeană, pentru copii de vârste foarte variate. De notat este și faptul că majoritatea materialelor disponibile în aceste spații virtuale pot fi downloadate gratuit sau comandate în varianta printată, în unul sau mai multe exemplare. Tot ce rămâne, prin urmare, este ca ele să fie folosite!
Leave A Reply