În fiecare an, primăvara din Social Media începe cu un eveniment devenit deja tradiție pentru cei interesați de publicitate, de marketing, de tot ce mișcă în mediul online – Social Media Summit, organizat de echipa Biz. Ajuns la a douăsprezecea ediție, dacă nu mă înșel, anul acesta evenimentul a avut loc la Arcub, într-un cadru mai restrâns decât de obicei și într-un format ușor diferit față de anii precedenți sau cel puțin așa l-am perceput eu… Nu știu dacă e doar impresia mea ori poate o fi de la gerul năpraznic care a învăluit Bucureștiul la final de februarie. Dar asta prea puțin contează.
Este, cred, a patra oară când merg la SMS București și nu îmi pare rău că am făcut-o, deși dimineață stăteam în dubii dacă să înfrunt sau nu riscul de a rămâne prin capitală, înzăpezită. Pe lângă întâlniri de suflet, cu oameni dragi, am aflat și de data aceasta lucruri noi din Social Media, pe care acum le privesc cu siguranță și dintr-o altă perspectivă, nu doar cea a bloggerului amator care vrea să înțeleagă niște mecanisme.
Pe scurt, SMS București 2018 a fost mai ales despre influenceri (un cuvânt care mă zgârie pe creier, ca multe altele din domeniu, pe care îmi este greu să le accept nu dintr-un conservatorism lingvistic desuet, ci mai degrabă dintr-un refuz instinctiv de a accepta prea ușor tot ce este artificial și devine brusc modă. Iar la evenimentele despre Social Media îmi este dat înttdeauna să aud pseudo-cuvinte care îmi pun neuronii la încercare (trofeul pe ziua de azi e adjudecat de verbul ”a ingheigiui” pe care l-am auzit de mai multe ori, dar nu mă plâng, căci am auzul antrenat și tolerant… doar mă amuz). Dar să lăsăm nemulțumirile lingvistice pentru alt prilej. Așadar, SMS 2018 a fost despre macro, micro și chiar nano influenceri. De la tendințele care par să se profileze în 2018 în ocial Media, la dezbaterea prezentată impecabil și de această dată de Radu Atanasiu și până la prezentarea lui Robert Katai despre puterea Instagramului, totul a purtat amprenta acestui termen – INFLUENCER. Până și rapoartele prezentate succint de către Marta Ușurelu și Mugur Pătrașcu despre blogosferă, vlogging, agenții etc. au purtat tot această amprentă.
Ideea că există ”agenții de influenceri” care livrează ”recomandări” de bloggeri, vloggeri sau ce-or mai fi, pentru tot felul de proiecte și campanii ce presupun promovare mi se pare un fel de culme grotescă a industriei în care de bună voie am intrat de curând și eu într-o altă ipostază. Ceea mă liniștește totuși este faptul că lucrurile încep să se cearnă și că măscărici cu nu știu câți ”k” de followeri, ca să mă exprim în jargonul din domeniu, încep să nu mai conteze chia atât de mult, iar prostirea publicului larg cu tot felul de aiureli nu mai ține așa de mult.
Partea mea preferată de la SMS 2018 a fost, și de data aceasta, dezbaterea. Prezența lui Radu Atanasiu la evenimentele de genul acesta dă cu siguranță un plus de valoare, într-un domeniu în care valoarea e ceva versatil, uneori aproape imposibil de definit. Tema dezbaterii ”Micro-influencers versus macro-influencers” a fost abordată, ca de obicei, de două echipe care au făcut deliciul publicului prin argumentele aduse în favoarea tezei susținute.
Intervenții captivante, fie prin informația adusă în discuție, fie prin prezența în sine pe scena evenimentului au avut personaje foarte diferite care au sub o formă sau alta legătură cu lumea social Media. I-am remarcat pe Tudor Galoș, la zi cu tot ce mișcă în domeniu, ca de fiecare dată, pe Cristian Manafu, care are modul lui particular de a pune sare și piper în orice context în care are intervenții, dar și pe Alexander Peyre Dutrey, reprezentant al Ambasadei Suediei în România sau pe părintele Francisc Doboș de la Catedrala romano-ctolică Sf. Iosif. Ce au căutat aceștia din urmă într-un eveniment dedicat Social Media? Bună întrebare… Astfl de prezențe, aparent în afara jocului, sunt dovada concretă că Social Media înseamnă nu doar publicitate, manipulare, nebunie mediatică, ci poate înseamna și promovare a unor valori, proiecte inedite, abordare a unor aspecte mai degrabă tradiționale și conservatoare ale vieții într-o nouă manieră.
SMS 2018 s-a încheiat cu prezentarea lui Robert Katai, ”Instagram for Business”, care nu a adus nimic nou în peisajul zilei, dar a lămurit tot felul de dileme, prin răspunsurile pe care Robert le-a oferit cu naturalețe și simplitate celor din sală.
Later edit: Cam despre asta a fost SMS 2018, în ultima zi de iarnă cumplită din anul acesta (sau cel puțin așa credeam până acum câteva ore…)
Leave A Reply