Mi-am dat seama de curând, făcând un inventar spontan al ultimelor luni de zile, că a trecut din nou cam multă vreme de când am scris pe blog. Și a trecut și mai multă de când am scris ceva despre educație. Bunul meu obicei de a ține un jurnal de profesor atipic s-a rătăcit pe drumul anevoios al încercării de a face lucrurile diferit și de a rămâne fidelă principiilor mele, într-un sistem în care lucrurile sunt din ce în ce mai haotice. Dar nu despre asta mi-am propus să scriu și nici să mă plâng.
Reiau azi un bun obicei, pe care sper să îl reașez în ordinea firească a lucrurilor mici prin care încerc să schimb câte ceva în sistemul educațional, de a împărtăși aici, pe blog, experiențe pe care le consider utile pentru cei din jurul meu, profesori, elevi, părinți, oameni pentru care educația contează. Unele dintre ele sunt adevărate revelații pentru mine și, poate, pentru cei care le vor descoperi; altele sunt pur și simplu lucruri bine făcute, care mă inspiră în activitatea mea de om pe care îl preocupă educația ceva mai mai mult decât din perspectiva celui care predă o disciplină de studiu la școală.
Proiectul despre care scriu azi, face parte din ambele categorii. Și intru direct în subiect, pentru că lucrurile pe care le am de spus sunt limpezi. Teach Europe, este un proiect educațional inițiat și implementat de European Schoolnet, o organizație din Bruxelles, cu care eu colaborez din 2018 și despre care am mai scris cu diverse ocazii. Despre EUN puteți citi mai multe pe site-ul instituției, unde găsiți o mulțime de informații utile despre activități organizate pentru profesorii din întreaga Europă.

Revenind la Teach Europe… pe scurt, este un proiect prin care profesorii sunt încurajați să contribuie la formarea tinerilor cetățeni europeni, predând despre și pentru Europa. Cred că acest “teaching about and for Europe” e ceea ce mi-a stârnit interesul din primul moment. Concret, proiectul, care se întinde pe 2 ani (2023-2025), a presupus crearea unor materiale didactice de către un grup de profesori europeni, din care am avut șansa să fac parte, apoi pilotarea lor în mai multe faze, validarea și includerea ulterioară a acestor materiale într-un curs online de tip MOOC (massive open online course), intitulat Teach Europe: a classroom’s roadmap to Europe. Este un curs consistent, cu multe resurse bine organizate în 4 module: Europe in my classroom; Europe in daily life; Teaching for active citizenship; Looking at the future.
Cursul este încă disponibil pe platforma europeanschoolnetacademy.eu unde, de altfel, profesorii pot accesa gratuit un întreg catalog de resurse educaționale, majoritatea în limba engleză.
În perioada 10 martie – 16 aprilie 2025 cursul Teach Europe: a classroom’s roadmap to Europe a fost interactiv, în sensul că din momentul lansării, în fiecare săptămâna s-a deschis câte un nou modul, care a putut fi parcurs în ritm propriu de cei înscriși, iar la final doritorii au putut obține și certificate dacă au parcurs anumite sarcini de lucru. De asemenea, în această perioadă, cei înscriși la curs au putut participa și la două webinarii. Pentru cine știe cum funcționează platforma europeanschoolnetacademy.eu și a mai urmat cursuri acolo, explicațiile sunt de prisos, așa că nu insist. Poate voi reveni într-un alt articol dedicat, la platforma în sine și la catalogul de cursuri.
Acum aduc însă în discuție detaliile acestea pentru a sublinia altceva. Spuneam că proiectul Teach Europe întrunește ambele criterii (lucru bine făcut și revelație produsă) pentru a intra aici, în spațiul blogului meu, în categoria resurselor despre care cred că merită să vorbesc. Că e lucru bine făcut o garantez, căci am făcut eu însămi parte din echipa care a lucrat la o parte dintre materiale și am asistat inclusiv la multe etape ale creării cursului de pe platformă. Revelația mi-a fost prilejuită însă nu de conținutul în sine al cursului, care mi-a devenit familiar în cei aproape doi ani de lucru în echipa Teach Europe Taskforce, ci de un experiment inedit pentru mine – coordonarea unui grup de studiu de 11 profesori din Iași care s-au înscris și au parcurs simultan cursul online, cărora le mulțumesc și aici că au răspuns pozitiv provocării pe care le-am lansat-o, de a parcurge împreună un curs despre cum poți duce în clasă activități despre UE, indiferent de disciplina pe care o predai.

Ideea nu e neapărat nouă, dar pentru mine acest rol a fost foarte motivant. Am urmat împreună cursul, ne-am întâlnit în fiecare săptămână și am împărtășit experiențe de studiu, ne-am ajutat unii pe alții acolo unde a fost nevoie și am reflectat împreună la nevoia de a face în școală activități prin care tinerii să știe mai multe despre ce înseamnă Uniunea Europeană și care îi sunt valorile. A fost o experiență de învățare pe care aș repeta-o oricând, nu doar din postura de leader de grup, ci pur și simplu ca profesor care vrea să învețe și să împărtășească experiențe profesionale împreună cu alți colegi de breaslă. Dacă n-ați fost niciodată parte dintr-un astfel de grup de studiu, vă recomand s-o faceți. E o experiență care îți poate schimba perspectiva și te motivează să faci lucrurile cu sens.
Aș putea vorbi despre Teach Europe mult și bine, dar n-am s-o fac mai mult decât simt acum, la finalul unei zile de 9 mai, care pentru mine a fost plină cu de toate… dar a cărei semnificație mi s-a revelat de mai multe ori pe parcursul ultimelor ore, înainte de a scrie, aceste rânduri.
Vă invit să descoperiți resursele utile și autentice pe care acest proiect le pune la dispoziția profesorilor care au înțeles că cetățenia democratică își are rădăcinile, printre altele, în educația pe care o primim și o oferim în școală.
Leave A Reply