Au trecut aproape două luni de când am trăit o experiență unică, ce ar putea figura cu brio într-un top al momentelor memorabile ale lui 2016 și am rămas cu o mulțime de idei încă netransformate în cuvinte, dar pe care mi-am promis că nu le voi risipi. Fără a urma, așadar, vreun plan anume și fără a înțelege din asta că mi-a înghețat inspirația acum la începutul unui an pe care mi-l doresc fantastic, voi încerca să epuizez zilele acestea însemnările (deloc puține) pe care le-am tot făcut în zilele petrecute la Pârâul Rece la sfârșit de noiembrie 2016. Și pentru că unul dintre scopurile pragmatice ale participării mele la tabără a fost să învăț lucruri utile oricărui blogger ce vrea ceva mai mult de la blogul propriu decât un mod simpatic de a-și exersa abilitățile lingvistice ori de a-și petrece timpul liber, încerc să sintetizez aici câteva dintre aceste ”învățături” pe care prima participare la tabără mi le-a prilejuit. Poate că unele par a devia ușor de la subiect, dar… știm cu toții că aparențele înșală, nu-i așa? Prin urmare, dacă ești sau vrei să devii blogger, poate că unele dintre rândurile de mai jos îți vor fi utile.
Decide ce fel de blog vrei să ai! – Uneori e simplu, alteori e mai greu. Cert este că atunci când vrei să faci din blogul tău mai mult decât un mod de a-ți petrece timpul liber, să transformi, adică, o pasiune într-o meserie, este necesar să îți stabilești de la început câteva coordonate și una dintre ele este aceea de a ști răspunsul la întrebarea: tu ce fel de blog vrei să ai? Răspunsurile variază, în funcție de criteriile la care te raportezi, însă, la nivelul cel mai general, ar trebui să știi ce anume vrei să fie, de fapt, blogul tău… unul de nișă, unul generalist sau unul de brand personal și, înainte de toate, cred că ar trebui să te întrebi, de fapt, de ce vrei să ai un blog, oricât de banal îți sună întrebarea.
Fii consecvent și perseverent! – Este un lucru pe care, de fapt, l-am experimentat pe propria piele, în sens negativ multă vreme și pe care sper să îl îndrept din mers. La fel ca orice activitate, scrisul, de orice fel, necesită consecvență, cu atât mai mult atunci când este vorba despre comunicare, căci, în fond, a fi blogger înseamnă, înainte de toate, a comunica și a te comunica. Fără a duce în derizoriu actul în sine al scrisului, în spiritul anecdoticei lozinci prepașoptiste ”Scrieți băieți, numai scrieți!”, a scrie și a posta zilnic sau, în orice caz, în mod regulat, pe un blog, este o condiție esențială de supraviețuire… a blogului și a bloggerului deopotrivă.
Acordă importanță smartphone-ului! – Îți place sau nu, trăim într-un secol al tehnologiei ce evolueză cu viteza luminii. Iar un blogger ar trebui să conștientizeze acest lucru. Talentul într-ale scrisului nu mai pare a fi de-ajuns dacă îți asumi ipostaza de blogger. Da, este esențial să scrii bine, să fii original, dar este extrem de important să ții și pasul cu tehnologia, indiferent care îți sunt obiectivele ca blogger. Sau, dacă nu te împaci cu ideea, măcar să ai pe cineva care să pună umărul, cum s-ar spune, la partea asta. Un lucru pe care l-am reținut este că oricât de simpatic ar fi un blog din toate punctele de vedere, dacă vrei ca mesajul tău să se răspândească, este importantă versiunea lui pe mobil. De ce? Simplu… pentru că cele mai multe accesări sunt, în genere, de pe telefonul mobil.
Ai întotdeauna la tine un CV/ o prezentare cu tine! – Desigur, poți vorbi oricând despre ceea ce îți place să faci, despre ceea ce ai făcut bun și frumos ori despre planurile pe care le ai. Dar o vorbă veche latinească spunea că… scripta manent. Și, desigur, la vremuri tehnologizate, proverbe adaptate, așa că, un ppt sau orice altă formă de prezentare pusă corespunzător pe un stick aflat la purtător ori depozitată prin vreun loc virtual accesibil poate fi de mare ajutor în ”n” situații.
Fixează-ți în minte o strategie și dă-i impulsuri pozitive! – Știu, sună tehnic, sună sec și departe de ce scriu eu în general pe aici, dar ideea este că dincolo de limbajul adesea de lemn pe care îl aud de multe ori la conferințele despre social media, a avea o strategie atunci când vrei să faci ceva profesionist, indiferent de domeniu, este ceva necesar. Uite, poate că de asta eu nu am reușit să fac decât puține lucruri cu blogul meu… pentru că nu am avut nicio strategie. E drept că cele pe care le-am făcut, puține câte or fi fost, mi-au bucurat sufletul și, aș fi ipocrită să nu recunosc, mi-au adus și câteva avantaje pragmatice. Îmi place să cred că dacă aș fi fost mai organizată și aș fi avut un plan anume (un mindset pozitiv… parcă așa am auzit că îi zice…) aș fi făcut mai multe și mai frumoase lucruri aici în locul meu de popas virtual. Dar… timpul nu-i încă pierdut.
Fii punctual! – Punctualitatea este o calitate în orice domeniu, așa că nu cred că o să reinventez eu acum ceva. Ceea ce am învățat însă ca blogger este faptul că dacă nu răpunzi la un mail imediat ce îl primești, dacă nu îți pui neuroii și creativitatea în mișcare în momentul în care se ivește o oportunitate de a scrie despre ceva, de a te implica într-o campanie, de a construi, atunci riști foarte mult să ratezi momentul și să pierzi șanse care ar fi putut schimba ceva. Este un lucru pe care, în teorie, îl știu foarte bine, dar pe care încă lucrez să îl transpun în practică eu însămi.
Personalizează, nu intoxica! – Lucrurl acesta l-am învățat, cred, înainte să îl aud exprimat clar la BIZ SMS Camp, din exemple negative, citind pe diverse bloguri articole înscrise în tot felul de campanii, în cadrul cărora conta și cantitatea textelor, nu doar calitatea lor. Cred că atunci când scrii pe un blog un articol ce este parte dintr-o campanie publicitară, umanitară sau de orice fel ar fi ea, este esențial să nu intoxici cititorul cu informații repetate inutil sau, mai rău, cu informații pe care oricum le poate găsi pe o mie de alte bloguri. De acord, adesea informația este una, iar autorii care își propun să o transmită dintr-un motiv sau altul sunt o mie. Fă însă în așa fel ca cititorul să își amintească de faptul că a citit-o pe blogul tău și nu al celorlalți 999 de bloggeri. Personalizează-ți discursul!
Încearcă să nu faci compromisuri! – A face compromisuri nu este neapărat ceva rău. De cele mai multe ori facem în viață tot felul de compromisuri aproape inconștient. Depinde însă până unde mergem, de ce le facem și ce efecte au ele asupra noastră, asupra celor din jur, cum și cât de mult afectează ceea ce suntem noi de fapt. Ca blogger ești adesea pus față în față cu alegeri de tot felul, mai ales când vine vorba de campanii. Poate că uneori este bine să faci compromisuri, însă cred că e mult mai important să rămâi fidel propriilor principii, să fii fericit cu ceea ce faci și să insufli credibilitate cititorilor tocmai prin aceste opțiuni. Concret, fii sincer în ceea ce transmiți și nu scrie niciodată doar de dragul unui scop pragmatic!
Cu siguranță, lucrurile pe care le-am învățat, direct sau indirect, în tabără sunt mult mai multe. Și dacă am reținut ceva din foarte multe prezentări de la Biz SMS Camp, acest ceva este faptul că pasiunea este ingredientul principal în blogging. Da, știu, nu este o noutate, căci pasiunea contează, în fond, oriunde. Poate că în alte domenii nu este totuși un ingredient obligatoriu. Ca să fii blogger trebuie însă înainte de toate să îți placă! Restul… nu vine deloc de la sine, dar face parte din scenariu!
Leave A Reply