Cu mai bine de doi ani în urmă, când m-am alăturat echipei care a creat platforma European Film Factory nu m-am gândit că acest proiect va ajunge să fie unul dintre cele mai dragi proiecte educaționale în care m-am implicat în ultimii ani și, cu atât mai mult, nu m-am gândit că va căpăta amploarea pe care o are acum, când platforma este accesată de elevi și de profesori din peste 4500 de școli din 39 de țări europene – oameni care au înțeles că cinematografia, pe lângă faptul că este un domeniu artistic în sine, ce merită explorat în școală, reprezintă un instrument excelent pentru a face educație, încă de la vârste fragede.
De aceea, vestea că European Film Factory se află pe lista proiectelor care vor primi în continuare finanțare prin programul programul Creative Europe (diviziunea Media) al Uniunii Europene m-a bucurat mult, iar bucuria a fost cu atât mai mare, când am primit invitația de a mă alătura din nou unei echipe de oameni faini, care și-au propus să ducă cinematografia în sălile de clasă și concomitent, să-i ducă pe elevi și pe profesori în sălile de cinema. De ce mă bucur? Simplu: pentru că e genul de inițiativă care mă face să uit de neajunsurile sistemului educațional românesc și să îmi concentrez atenția pe ceea ce eu consider că e cu adevărat important în ceea ce fac, ca profesor. Așadar, cu bucuria asta în suflet și cu dorința de a explora noi teritorii ale cinematografiei europene, am participat, alături de alți 11 profesori, între 11 și 13 iulie 2022, la workshopul organizat de European Schoolnet, împreună cu Arte Education și Istitutul Francez în vederea demarării lucrului la această a doua etapă a dezvoltării platformei europeanfilmfactory.eu, care din toamnă se va îmbogăți cu noi filme și cu noi funcționalități.
Ce este European Film Factory?
Despre European Film Factory am mai vorbit și o voi face ori de câte ori va fi nevoie, așa cum procedez cu fiecare proiect în care cred. Pe scurt, este un proiect european, co-finanțat prin programul Creative Europe (diviziunea Media) al Uniunii Europene și dezvoltat în parteneriat de către Institutul Francez, European Schoolnet și Arte Education, care oferă profesorilor și elevilor posibilitatea de a viziona gratuit filme europene, selectate de un juriu format din specialiști în cinematografie și în educație, și de a implementa diverse activități educative pornind de la aceste filme. Am scris despre European Film Factory cu aproape doi ani în urmă, aici, cu același entuziasm pe care îl am și acum. Între timp am testat eu însămi, împreună cu elevii mei, platforma și, chiar dacă există destule lucruri care pot fi îmbunătățite, este un instrument pe care îl recomand cu drag tuturor profesorilor care vor să ofere elevilor lor o perspectivă inedită asupra subiectelor pe care le studiază. Cât privește aspectele care pot fi îmbunătățite, e bine de știut că acesta este genul de proiect în care se pune mult accent pe feedback, așa că orice idee legată de funcționarea platformei este luată în considderare și poate fi trimisă către echipa care implementează proiectul, printr-un simplu mesaj.
Cu ce noutăți vine, din toamna 2022, EFF?
Platforma a pornit la drum cu un catalog ce conținea zece filme europene, premiate la diverse festivaluri internaționale: Good bye, Lenin! (Germania, 2003), A Swedish Love Story (Suedia,1969), Stella (Grecia, 1955), Cele 400 de lovituri (Franța, 1958), Billy Elliot (Marea Britanie, Franța, 2000), 12:08 East of Bucharest (România, 2006), Europa Europa (Polonia, Germania, Franța, 1990), La Strada (1954), En Tierra Extrana (documentar, Spania, 2014), The secret of Kells (animație, Irlanda, Franța, Belgia, 2009).
Între timp, în catalog s-au mai adăugat două filme – Persepolis (animație, Franța, 2007) și Jurnal pentru copiii mei (Ungaria, 1984) și două colecții de scurtmetraje – Young Europeans take too the screen (2015 – 2018), Short films go green (2013 – 2019).
Începând din toamnă, platforma se va îmbogăți, treptat, cu alte 8 filme: Rosetta (Belgia, 1999), H-8 (Croația, 1958), Ovosodo (Italia, 1997), Nocturna (animație, Spania, 2007), Eu când vreau să fluier, fluier (România, 2010), Dancing Dreams (documentar, Germania, 2010), Una giornata particolare (Italia, 1977), Naissance des Pieuvres (Franța, 2007). La acestea se vor adăuga și o serie de scurt metraje de ficțiune și câteva scurtmetraje de tip documentar.
Platforma europeanfilmfactory.eu este disponibilă deja în 8 limbi europene (franceză, engleză, italiană, spaniolă, română, greacă, poloneză, germană), ceea ce înseamnă că toate filmele au subtitrări în aceste limbi și toate materialele educaționale sunt traduse în toate cele 8 limbi. O noutate este și faptul că noile materiale vor fi subtitrate/ traduse și în croată.
Pe lângă noile titluri din catalog, platforma se va îmbogăți cu un glosar consistent de terminologie cinematografică explicată și cu o listă de propuneri de proiecte educaționale, pornind de la filmele din catalog, la care profesorii și elevii vor fi invitați să se înscrie. De asemenea, tot începând din toamna 2022 se vor organiza webinarii pentru profesorii dornici să știe mai multe despre cum pot utiliza platforma europeanfilmfactory.eu în clasă și despre cum pot face educație prin film, în general. Nu vor lipsi nici întâlniri online cu regizori, cu scenariști sau cu actori din distribuția filmelor. Urmează, așadar, o toamnă bogată, în materie de educație cinematografică!
Cum poți beneficia de platforma EFF?
Dacă ești profesor sau elev, trebuie doar să accesezi platforma europeanfilmfactory.eu și să îți faci un cont de utilizator gratuit, pentru a putea beneficia de toate facilitățile ei. Odată înregistrat pe platformă, navigarea prin catalogul de filme este simplă și intuitivă, iar dacă întâmpini probleme, explicațiile de la secțiunea „Ajutor” te pot lămuri. De asemenea, așa cum precizam și mai sus, poți comunica direct cu echipa care implementează proiectul, prin intermediul formularului de contact și poți deveni membru al comunității European Film Factory, o comunitate foarte activă în social media. EFF este prezentă pe Facebook, pe Instagram, pe YouTube și pe Twitter.
Pledoarie pentru prezența cinematografiei în școală
Cele două zile petrecute în mijloc de iulie la Bruxelles au fost memorabile, cu atât mai mult, cu cât, aproape toată lumea prezentă la workshop fie venea direct din vacanță, fie urma să plece în vacanță. Future Classroom Lab, spațiul în care s-a desfășurat workshopul, mi-a amintit, inevitabil, de faptul că educația se poate face și altfel, dacă îndrăznești să ieși un pic din tipare și să te abați de la căile bătătorite, nu neapărat pentru a o face pe-a rebelul, ci pur și simplu pentru că schimbarea de perspectivă e un lucru sănătos pentru creier. Vizita la Cinematek din Bruxelles, pe care ne-au pregătit-o organizatorii workshopului și despre care voi scrie pe blog zilele viitoare, a fost, de asemenea, un prilej extraordinar de a învăța mai multe despre fascinanta lume a cinematografiei, căci în doar câteva ceasuri am parcurs peste un secol de istorie cinematografică…
Am avut parte de două zile incredibile, în care munca și ideile bune au alternat cu bucuria de a revedea oameni dragi ori de a cunoaște oameni noi, cu care am rezonat din primele clipe. Din septembrie începem în forță să punem în practică ideile, iar până la finalul anului, o parte dintre noutățile pomenite mai sus vor fi deja disponibile pe platformă. Între timp continui să pledez pentru ideea că filmul poate reprezenta o piesă de rezistență în educație, iar inițiativele care merg în această direcție merită susținute. Și vă invit, desigur, pe europeanfilmfactory.eu!
Leave A Reply