De ceva timp, de prin toamnă, mai exact, Bruxelles a devenit un loc comun în multe dintre conversațiile mele. Și asta nu pentru că m-am îndrăgostit acum de orașul în sine (lucrul acesta s-a întâmplat cu ani în urmă, de fapt), ci pentru că la începutul toamnei trecute m-am implicat într-un proiect de anvergură inițiat de European Schoolnet și dedicat profesorilor din Europa, intitulat sugestiv Social Media Literacy for Change.
Educația media este un domeniu care mă preocupă de ceva timp încoace, mai exact din momentul în care, datorită oamenilor extraordinari de la CJI, am înțeles că educația făcută în școală înseamnă sau ar trebui să însemne și altceva decât știam eu deja. Despre educație media, media literacy sau alfabetizare media (într-o variantă mai autohtonă, cu a cărei sonoritate îmi este încă dificil să mă obișnuiesc), se tot vorbește în ultima vreme. Și tare îmi este teamă că subiectul tinde să se transforme, la un anumit nivel, în ceva care este în trend și cam atât. Încerc totuși să nu las scepticismul să își pună amprenta asupra a ceea ce cred eu cu privire la modul în care anumiți actori implicați în procesul educațional înțeleg fenomenul cu pricina. Om trăi și om vedea… Până una alta, ceea ce încerc să fac eu în zona educației media, ajutată de oameni care se pricep mai bine decât mine la anumite componente pe care le implică fenomenul, dă roade. De altfel, faptul că fac parte dintre cei 25 de profesori europeni selectați să lucreze în acest proiect și din grupul restrâns al celor 8 profesori care colaborează cu ong-ul belgian pentru a crea materiale pentru un curs online despre social media literacy se datorează tocmai contextului creat de colaborarea mea cu CJI din ultimii ani.
Revenind la Social Media Literacy for Change, cred că nu greșesc dacă afirm că este genul de proiect inovator care te face să vezi deopotrivă lucrurile în ansamblu și în detaliu, în cadrul unui fenomen pe cât de complex pe atât de relativ. Educația Social Media este necesară și școala este, într-o anumită măsură, responsabilă de felul în care copiii și adolescenții sunt pregătiți să se manifeste în mediul online. Desigur, opiniile sunt împărțite și nu cred că este neapărat productiv să ne lansăm în controverse legate de cine, când, cum trebuie să facă o astfel de educație. Un lucru este cert – ea este necesară și am face bine să acceptăm acest lucru. Despre asta este, de fapt, și proiectul celor de la European Schoolnet, un proiect pilot, cofinanțat de Comisia Europeană, pentru care, se pare, educația media a devenit o prioritate. Mai mult decât atât, în cadrul proiectului, fiecare dintre cei 25 de profesori participanți a avut ocazia să învețe cum să conceapă o strategie prin care să dezvolte educația Social Media în școala proprie. Și nu a fost vorba doar de a pune pe hârtie idei, ci de a gândi strategic și realist, acțiuni coerente care să ducă la îndeplinirea unor obiective fixate în funcție de nevoile specifice ale fiecărei instituții. Altfel spus, în ultimele luni de zile, am învățat, pe parcursul a două workshopuri ținute la Bruxelles și al mai multor întâlniri online, cum să gândim și să implementăm o strategie de implementare a educației Social Media în școala proprie. Cum am făcut asta? Pas cu pas… Am analizat ce se întâmplă în momentul acesta în școala noastră în privința utilizării Social Media, ne-am stabilit niște ținte strategice în domeniu, apoi obiective și acțiuni concrete pe care să le facem timp de 3 ani, însoțite de reflecții detaliate asupra riscurilor, asupra felului în care vom măsura efectele și asupra resurselor pe care le implică implementarea unei astfel de strategii.
Strategia pe care eu am conceput-o pentru LIIS, are la bază o analiză situațională complexă și este gândită pentru a fi implementată în trei ani. Nu voi intra în detalii tehnice, însă poate că nu este inutil să subliniez ce ne-am propus noi… Comportament responsabil al elevilor și al profesorilor în utilizarea Social Media, utilizarea Social Media în procesul didactic și îmbunătățirea relațiilor școlii cu comunitatea prin intermediul Social Media. Poate că sună prea teoretic, însă vă asigur că nu este, pentru că fiecare dintre aceste arii de focalizare se reflectă în activități concrete pe care ne-am propus să le facem și care din ianuarie se desfășoară deja în școală. Și schimbările încep să se vadă, încet dar sigur. Nu aș fi reușit să mă implic atât de mult și cu folos în acest proiect fără ajutorul celor din jurul meu. Și nu mă refer doar la cei de acasă, care m-au suportat în toată perioada asta în care am fost mereu preocupată să creez strategii, instrumente și tot felul de alte lucruri pentru proiect, ci și la oamenii din școală, profesori și elevi care m-au ajutat enorm și care au înțeles că proiectul acesta nu e doar un proiect european care ”dă bine” în portofoliul școlii, ci un pas important spre schimbarea unei paradigme. Nu aș fi reușit să scriu strategia și să încep să o implementez fără echipa din școală, alcătuită din colegi profesori și din elevi care m-au ajutat. Nu le dau numele aici pentru că nu le-am cerut acordul să o fac, dar toată contribuția lor nu va rămâne anonimă, căci multe dintre materialele pe care le-am creat împreună, inclusiv documentul strategiei și un video elocvent despre modul în care ar trebui făcută o analiză de nevoie legate de educația Social Media în școală vor fi publicate în curând și vor constitui resurse importante pentru profesori din întreaga Europă, care se vor înscrie la MOOC-ul ce va fi lansat pe 29 aprilie 2019 de către European Schoolnet.
Social Media Literacy for Change va deveni, prin urmare, începând cu 29 aprilie 2019, un MOOC (Massive Open Online Course) la care se pot înscrie profesori de pretutindeni, dornici să învețe cum se poate implementa educația Social Media în școlile lor. Așadar, dacă sunteți interesați să înțelegeți de ce este necesar să facem educație Social Media în școală și cum anume se poate face acest tip de educație într-un mod coerent, care să răspundă efectiv nevoilor reale ale tinerilor și ale comunității, atunci nu ezitați să vă înscrieți la curs, care este tradus și în limba română și care este posibil să vă schimbe un pic perspectiva asupra educației… un pic mai mult chiar.
Leave A Reply