• Simply Camino
    • Jurnal de camino
    • Camino tips & tricks
    • #SimplyCamino expozitie
  • Călătorii
    • Mon PARIS
    • Jurnal austriac
    • Jurnal autohton
    • Jurnal belgian
    • Jurnal bulgar
    • Jurnal croat
    • Jurnal danez
    • Jurnal elen
    • Jurnal francez
    • Jurnal italian
    • Jurnal portughez
    • Jurnal sloven
    • Jurnal spaniol
    • Travel TIPS & TRICKS
  • Interviuri
  • EDUblog
    • Jurnal de prof atipic
    • Proiecte
    • Didactice
    • Educație media
    • Filme
    • Cărți
    • Teatru
    • Muzică
    • Just blogging
      • Blog de la A la Z
      • Evenimente
      • Proiecte
        • Coffee_in_town
        • Reverii europene
        • Family Biking DATE
        • Danone
  • Semificţiuni
  • Realisme
  • Despre


    Blogul meu, www.anamariaghiban.ro, e oarecum clona mea virtuală, plăsmuită din cuvinte. E imperfectă, asta e clar! Ca și mine. E locul meu de popas în mine însămi și pe unde mă poartă gândul și simțirea. Tot ceea ce scriu pe blog mă reprezintă pe mine ca om, în primul rând. Scriu despre ceea ce îmi stârnește interesul sub o formă sau alta, mă implic în inițiative care contribuie la dezvoltarea comunității în care trăiesc și promovez doar proiecte, acțiuni, produse în care cred. Îți mulțumesc pentru popasul făcut pe Fascinație!

    Citește mai mult
  • Urmărește-mă pe

  • anamariaghiban.ro

    Fascinație
    That rain in Los Arcos... and the day after... 🥰

#simplycamino  #fascinațiefoto #caminodesantiago #justbe #fascinatieblog #travel
    Fără prea multe cuvinte, căci unele lucruri se Fără prea multe cuvinte, căci unele lucruri se întâmplă pur și simplu și e bine așa... pe 1 octombrie 2023, la ora 16:00, vă invit la Galeria Arcada, de pe strada Lăpușneanu, nr. 8, la o întâlnire pe care o plănuiesc încă de când eram pe El Camino. 

#SimplyCamino va fi cu povești, cu dialog, cu fotografii, cu surprize și, sper, cu multe zâmbete. Pentru prima dată după multă vreme, am emoții... pentru că nu e un eveniment obișnuit și pentru că am pus în el fărâme de bucurie autentică. E modul meu de a da mai departe ceva din experiența fabuloasă trăită în această vară. 

Sunt câțiva oameni care-mi sunt alături în demersul acesta și le mulțumesc de pe acum din tot sufletul. Nu-i numesc încă, dar abia aștept să îi cunoașteți pe 1 octombrie, într-o duminică după-amiază, începând cu ora 16:00...

#simplycamino #fascinatieblog #justbe
    First day... once upon a time... #simplycamino #e First day... once upon a time...

#simplycamino #elcamino #fascinațiefoto #fascinațieblog #justbe #travel
    Instagram post 18341820796057254 Instagram post 18341820796057254
    #simplycamino #fascinație #elcaminodesantiago #sa #simplycamino #fascinație #elcaminodesantiago #santiagodecompostela #travel #elcamino
    #simplycamino #fascinație #elcaminodesantiago #sa #simplycamino #fascinație #elcaminodesantiago #santiagodecompostela #travel #elcamino
    #simplycamino #fascinație #elcaminodesantiago #sa #simplycamino #fascinație #elcaminodesantiago #santiagodecompostela #travel #elcamino
    Puis la nuit tombe, et il n'y a plus rien à cache Puis la nuit tombe, et il n'y a plus rien à cacher...

#monparisamoi❤️ #inlovewithparis #travelphotography #paris #france #fascinațiefoto
    Un amour éternel ♥️ #monparisamoi❤️ #inl Un amour éternel ♥️

#monparisamoi❤️ #inlovewithparis #travelphotography #parís #france #fascinațiefoto
  • Simply Camino
    • Jurnal de camino
    • Camino tips & tricks
    • #SimplyCamino expozitie
  • Călătorii
    • Mon PARIS
    • Jurnal austriac
    • Jurnal autohton
    • Jurnal belgian
    • Jurnal bulgar
    • Jurnal croat
    • Jurnal danez
    • Jurnal elen
    • Jurnal francez
    • Jurnal italian
    • Jurnal portughez
    • Jurnal sloven
    • Jurnal spaniol
    • Travel TIPS & TRICKS
  • Interviuri
  • EDUblog
    • Jurnal de prof atipic
    • Proiecte
    • Didactice
    • Educație media
    • Filme
    • Cărți
    • Teatru
    • Muzică
    • Just blogging
      • Blog de la A la Z
      • Evenimente
      • Proiecte
        • Coffee_in_town
        • Reverii europene
        • Family Biking DATE
        • Danone
  • Semificţiuni
  • Realisme

#liisepoezie – sau cum să folosești ingenios Facebookul la ora de română

aprilie 17, 2017

Trebuie să spun de la început că experimentul descris în continuare a fost unul spontan, fără premeditare didactică și fără prea multe așteptări inițiale, așa încât deocamdată nu știu ce efect ar putea avea aplicarea lui la scară largă. Mă gândesc însă că după șlefuirea metodei, prin simplul fapt că din practică ajungi să înveți ce anume funcționează și ce nu cu adevărat în actul didactic, o astfel de metodă ar putea figura cu brio în nomenclatorul pălăriilor gânditoare, cu toate că nu aspir nicidecum la un astfel de elogiu pedagogic, cu atât mai mult că exercițiul făcut de mine nu figurează în vreun proiect didactic ori prin cine știe ce alt document școlar prețios.

Ideea de a posta poezii pe Facebook nu este nici pe de parte una originală. E plin Facebookul de profunzimi lirice ori de experimente de genul ”Hai să umplem Facebookul de…” prin care utilizatorii sunt îndemnați să posteze ceva anume și să dea tag altor persoane care să facă același lucru, adică un fel de leapșa virtuală al cărei scop îmi scapă adesea, chiar dacă pe moment pare ceva de bun augur. Dar nu de aici a plecat experimentul meu și intenția nu a fost neapărat de a umple Facebookul de poezie, ci mai degrabă de a-i face pe adolescenți să caute, să citească și să creeze, la rândul lor, poezie.

Așa cum spuneam, ideea a fost spontană și mi-a încolțit în minte în timpul uneia dintre orele de literatură la o clasă de-a zecea, în momentul în care am trecut la unitatea de studiu ”Poezia”. Am discutat cu elevii despre ce înseamnă poezia, despre motivele pentru care oamenii citesc sau nu citesc poezie, precum și despre resorturile interioare care îi determină pe oameni să scrie poezie, mai ales în anumite etape ale vieții lor. Trebuie să mărturisesc că a fost un dialog extrem de interesant și că trecerea spre următorul pas, constituit de întrebarea ”Voi citiți poezie?” s-a făcut de la sine. Nu am fost nici surprinsă, nici descurajată de răspunsul majoritar care a fost negativ și mi-a plăcut, în schimb, curiozitatea lor, acest atât de prețios instrument de care noi, profesorii, profităm adesea prea puțin. Așa că m-am gândit să le ofer posibilitatea de a lua un 10 (știu, sună pragmatic, dar cred că întotdeauna ar trebui lutate în considerare toate aspectele finalității unui experiment didactic), dacă postează timp de șapte zile, câte o poezie aparținând câte unui autor diferit, însoțind textul poeziei de un scurt text personal în care să exprime starea pe care au simțit-o atunci când au citit poezia sau semnificația pe care ei o acordă versurilor respective. O condiție suplimentară a fost aceea ca postările să fie publice, fapt ce a generat niște dialoguri ulterioare tare simpatice, atât în clasă, cât și pe Facebook, unde adolescenți de aceeași vârstă au fost inițial contrariați de faptul că prietenii lor postează poezii pe Facebook, lucru tare extravagant, se pare! Și cum era nevoie și de un mod practic de a ”verifica” autenticitatea postărilor, adică de o metodă prin care să putem monitoriza mai ușor cine, ce, cum postează, s-a ivit ideea unui hashtag care, prin brainstorming colectiv am decis să fie #liisepoezie. În săptămâna care a urmat, experimentul a prins viață. Facebookul s-a umplut de poezie și de sentimente generate de lectura unor poezii din autori variați, de la Alecsandri la Byron, de la Lermontov la Bacovia ori la William Blake, verbalizate în enunțuri simple, dar sincere, lipsite de artificialitatea insipidă a unor ”comentarii de tip bacalaureat”. Surpriza a fost ca unul dintre elevi, Mircea S.,  să ducă experimentul la un alt nivel, scriindu-și impresiile despre poeziile postate tot în versuri, create de el. Iată o mostră de meditație pe marginea poemului Viața printr-un geam murdar, a lui William Blake: ”Iluzii, umbre neînsuflețite,/ O lume plină de persoane chinuite/ O lume-n care poți să vrei/ Dar fericiți mereu vor fi tot ei.”

M-a entuziasmat atât de tare ceea ce s-a întâmplat timp de șapte zile pe Facebook, încât am aplicat experimentul și la alte clase… în alte forme, dar având aceeași finalitate – de a-i apropia sub o formă sau alta pe ei, pe tineri, de poezie. Unii și-au postat creații proprii, alții au postat filmulețe în care recitau poezii, iar ulerior am transformat experimentul într-un instrument de lucru, dând ca temă pentru acasă tuturor postarea unor poezii aparținând unui anumit autor sau mai multor autori dintr-o anumită epocă literară, astfel încât accesând #liisepoezie în ziua următoare să ne putem bucura de o colecție de creații care să ne ajute să înțelegem trăsăturile unui curent literar ori coordonatele universului liric ale unui poet. Și da, am pus note de 10 pe astfel de exerciții virtuale și mă bucur că am făcut-o, mai mult decât dacă aș fi pus un 10 pe un eseu despre ”tema și viziunea despre lume” dintr-o poezie studiată, respectând reperele rigide ale unui eseu structurat care respectă toate punctele unui barem scorțos.

Cea mai mare bucurie a fost însă alta… aceea că am văzut tineri zâmbind atunci când vorbeau despre poezie… aceea că am citit și am ascultat impresii exprimate sincer, despre poezii aparținând unor poeți valoroși din literatura universală… aceea că am văzut emoție în momentul citirii propriilor lor poezii și apreciere din partea celorlalți.

Și pentru că o idee bună merită exploatată în toate laturile ei creatoare, după vacanță, pe elevi îi așteaptă un proiect editorial inedit, cu același titlu, pe care împreună îl vom transforma în tradiție în era hashtagurilor – #liisepoezie.

adolescentaeducatiegenul liricliisepoezielimba romanapoezie
Share

Didactice  / Educație media

Anamaria Ghiban

You might also like

European Film Factory – Cinema is the new school!
august 28, 2020
Lucruri simple, de reluat când ne întoarcem la școală – în vizită la Wantsome, Academia Prietenoasă de IT din Iași
aprilie 9, 2020
Ce face ca o poezie să fie… poezie?! – 3 sugestii de interacțiune online cu elevii
aprilie 3, 2020

Leave A Reply


Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CAPTCHA
Refresh

*

  • Despre mine

    Blogul meu, www.anamariaghiban.ro, e oarecum clona mea virtuală, plăsmuită din cuvinte. E imperfectă, asta e clar! Ca și mine. E locul meu de popas în mine însămi și pe unde mă poartă gândul și simțirea. Tot ceea ce scriu pe blog mă reprezintă pe mine ca om, în primul rând. Scriu despre ceea ce îmi stârnește interesul sub o formă sau alta, mă implic în inițiative care contribuie la dezvoltarea comunității în care trăiesc și promovez doar proiecte, acțiuni, produse în care cred. Îți mulțumesc pentru popasul făcut pe Fascinație!

    Citește mai mult
  • Urmărește-mă pe

  • Webstock
  • Caută

  • Etichete

    adolescenta biz sms camp blog blogger Bloggereuropean2013 blogging bruxelles bucuresti calatorie calatorii camino carte cartea de joi connector 2017 copilarie cultura educatie educatie media educatie nonformala El Camino euroscola facebook fascinatie filit iasi it italia jurnal de profesor atipic jurnalism lectura literatura nostalgie pandemie paris poezie scoala simply camino social media timp toamna training travel vacanta voluntariat zbor


  • Newsletter

  • Recent Posts

    • O zi de Camino, în Iași
      iunie 4, 2025
    • Semne, coincidențe, magie, serenitate
      mai 30, 2025
    • Camino. Din nou. Altfel.
      mai 10, 2025
  • logo

  • Despre mine
  • Harta blogului
  • Contact
  • Termeni și condiții
  • Politica de confidențialitate
  • Politica cookies
  • Romana 4.0
Materialele de pe acest blog aparțin autorului, iar preluarea acestora se poate face doar cu acordul scris al autorului, cu citarea și adăugarea unui link către sursă. 2012-2020.
Toate drepturile rezervate. Anamaria Ghiban ©Powered by Wakatech